Blog

Zoom

23 december 2020

Mijn woord van het jaar 2020 in vier letters: ZOOM

Weet jij nog waar jij een jaar geleden was? Ik weet het nog goed. Ik was op de kerstborrel van mijn werkruimte in de Pastoe Fabriek in Utrecht. 

Het manuscript van mijn boek was grotendeels klaar, met daarin een verwijzing naar “het nieuwe normaal”. In de AVOCADO-strategie® is dat een term voor de sneller veranderende omgeving en meer dynamische toekomst dan je gewend bent. Toen wist ik uiteraard nog niet dat deze term later ook een synoniem zou worden voor de anderhalvemetersamenleving, het Van Dale woord van het jaar. 

Mijn woord van het jaar had wellicht ook AVOCADO kunnen zijn. Toch is het dat niet geworden. Ik werkte voor 2020 ook al aan de AVOCADO-strategie®. Mijn associatie met 2020 is daardoor minder sterk dan bijvoorbeeld met 2019.

Voor mij is ZOOM absoluut het woord van het jaar 2020. Waarom? 

In mijn boek ‘Financieel wendbaar in het nieuwe normaal’ is het snel en vloeiend aanpassen aan je omgeving de kern van een nieuwe kijk op je financiële leven. 

Het businessmodel dat ik voor ogen had en de manier waarop ik mijn bedrijf wilde opzetten, bleek minder geschikt in een anderhalvemetersamenleving. Het was voor een groot gedeelte gebaseerd op fysieke meetings, on-site programma’s en lezingen. Daar was in 2020 weinig ruimte voor. Daarnaast gingen ook verschillende geplande activiteiten niet door, zoals de launch, lezingen, workshops en signeersessies. Ik moest me aanpassen aan een veranderende omgeving. Practice what you preach.

Door het gebruik van Zoom bleek veel meer mogelijk dan ik in eerste instantie dacht. Nu, vele virtuele kopjes koffie, one-on-one en online meetings verder, ben ik blij dat ik wendbaar genoeg was om te kunnen meegroeien. Zoom is here-to-stay. Ik ben overigens niet de enige die dit denkt. Het aandeel is inmiddels sinds het begin van het jaar gestegen van $63 tot $409.

Wat is jouw woord van het jaar? 

Terug naar overzicht